من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى باب نوادر
- پنجشنبه مهر ۲ ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶ ق.ظ
- ۱ حرفهای شما
4899- أبو سعید خدرى گوید: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله سفارشاتى به امیر مؤمنان علیه السّلام کرد و فرمود: یا على هنگامى که عروس را بخانه خود مىآورى
کفش او را از پاى بدر آور تا بنشیند (یا هنگامى که مىنشیند) و پاى او را با آب بشوى و آن آب را از در خانه تا آخرین نقطه حیاط خانه بریز، زیرا اگر چنین کنى خداوند هفتاد هزار نوع تنگدستى را از آن خانه ببرد، و هفتاد هزار نوع برکت وارد کند، و هفتاد رحمت نازل کند که بالین سر عروس بگردند تا اینکه برکتش بهمه زوایاى خانه تو برسد، و عروس از دیوانگى و مرض جذام و برص ایمن باشد تا آن برکات و رحمتها در خانه هست، و عروس را از خوردن دوغ و سرکه و خیار یا گشنیز و سیب ترش این چهار چیز باز دار، امیر مؤمنان علیه السّلام عرض کرد یا رسول اللَّه براى چه از اینها او را منع کنم؟ فرمود: براى اینکه رحم از این چهار چیز عقیم و نازا و رطوبتى مىشود و سبب نزائیدن و بار بر نداشتن رحم است، در حالى که حصیرى در گوشهاى از خانه باشد بهتر است از زنى که نزاید، على علیه السّلام پرسید دریغ داشتن سرکه براى چه؟
فرمود: با خوردن سرکه اگر حائض شود هیچ وقت درست از خون پاک نمىشود، خیار یا گشنیز در شکم او مبدّل به خون حیض مىشود و درد زایمان را بر او سخت مىگرداند، و سیب ترش نیز خون حیض را قطع کرده و خود موجب مرض مىشود.
بعد فرمود: یا على در اوّل و وسط و آخر ماه با همسرت نزدیکى مکن زیرا در این اوقات جنون و جذام و فلج اعضا یا ناقص العقلى بر همسر و فرزندش هجوم کند، یا على بعد از ظهر نیز با همسرت مقاربت نکن زیرا اگر فرزند نصیبتان شود چپ چشم باشد و شیطان را خوش آید که فرزندان آدم چپ چشم باشند. یا على در حین مقاربت سخن مگو زیرا ممکن است فرزندى که بوجود آید لال باشد، و فرمود: بفرج زنش کسى نظر نکند، و هنگام مواقعه دیده خود را ببندد زیرا نظر کردن آن هنگام بعورت زن موجب کورى فرزند باشد، یا على بعشق و هواى زن غیر خودت با همسرت میاویز چرا که من میترسم اگر فرزندى پسر نصیبتان شود مخنّث و خود فروش و زن مآب باشد و یا دیوانه و ناقص العقل، یا على هر کس در رختخواب با حالت جنابت با عیالش بود قرآن نخواند زیرا من میترسم آتشى از آسمان بیاید و هر دو را بسوزاند.
مؤلّف این کتاب- رحمة اللَّه- گوید: مرادش از قراءت قرآن سورههاى سجده است یا آیات سجده نه جاى دیگر قرآن.
یا على با همسرت مجامعت مکن مگر تو دستمالى داشته باشى و او دستمالى و پارچهاى دیگر، و هر دو با یک پارچه خود را پاک نکنید که نطفه روى نطفه واقع شود و موجب دشمنى و عداوت میان شما گردد و کار را بجدائى و طلاق کشاند.
یا على در حال ایستادن با همسرت نزدیکى مکن زیرا این عمل کار الاغ است و اگر فرزندى میان شما تولید شود در بستر بول کند چنان که حمار در هر کجا بول کند، یا على در شب عید قربان با زنت همخوابگى مکن زیرا اگر فرزندى پیدا شود شش انگشتى باشد یا چهار انگشتى، یا علیّ با همسرت در زیر درخت میوه مجامعت مکن زیرا اگر داراى فرزند شوى او مردى جلّاد آدمکش و جاسوس خواهد شد، یا علیّ در مقابل خورشید با زنت همبستر مشو مگر اینکه پردهاى بیاویزى تا شما را پنهان کند، زیرا اگر داراى فرزند شوید آن فرزند همیشه با فقر و تنگدستى دست بگریبان است تا روز مرگش، یا علی میان اذان و اقامه مؤذّن با همسرت مقاربت مکن زیرا اگر فرزند بهمرسانید خونریز خواهد گشت و بدان حریص باشد، یا على در حالى که زنت حامله است با او مواقعه مکن مگر اینکه قبلا وضو بسازى زیرا اگر در آن حال داراى فرزند شوید کور باطن و بخیل باشد، یا على در نیمه شعبان با زوجهات نزدیکى نکن زیرا اگر فرزندى برایتان پیدا شود شوم و بد فال و نامبارک و نحس باشد و نحسیش در چهرهاش هویدا باشد. یا على در اواخر ماه شعبان یا یکى دو روز بآخر مانده با همسرت نزدیکى مکن زیرا اگر فرزندى نصیبتان شود گمرکچى یا از اعوان ظلمه شود و در خدمت حکومت ظالم باشد و کشتار جماعت بسیارى از مردم بدست او انجام گیرد، یا علیّ در بام خانهها با همسرت همخوابگى مکن زیرا اگر فرزندى برایتان آید منافق و ریا کار و بدعت گذار باشد، یا على هر گاه بسفرى از منزل خارج شدى در آن شب با عیالت نزدیکى مکن زیرا اگر فرزند بهمرسانید مال را در راه نادرست خرج خواهد کرد و این آیه را رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله قراءت فرمود إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ (بیهوده مصرفکنان مال، برادران دیوان باشند).
یا على اگر در سفرى از شهر خارج شدى تا سه شبانه روز با عیالت همبستر مشو چرا که اگر فرزندى برایتان آید دستیار ظالمان خواهد شد بر علیه تو. یا على بر تو باد که در شب دوشنبه از زوجهات کام گیرى زیرا اگر فرزندى آید حافظ قرآن گردد، و راضى باشد بآنچه خداوند عزّ و جلّ نصیبش فرموده است، یا على اگر در شب سه شنبه با عیالت مواقعه کنى و داراى فرزند شوى آن فرزند شهادت در راه خدا پس از گواهى او بتوحید و کلمه لا اله إلّا اللَّه و أنّ محمّدا رسول اللَّه نصیبش خواهد شد، و خداوند او را در زمره مشرکین عذاب نکند، و نیز بوى دهانش خوش باشد، و رحیم دل و با سخاوت و از غیبت و تهمت و دروغ و بهتان پاک زبان باشد. یا على اگر با عیالت در شب پنج شنبه همبسترى کنى و خداوند فرزندى بشما عنایت کند او یکى از رؤسا یا علما خواهد گشت و اگر در روز پنجشنبه باشد نزدیک زوال ظهر که خورشید در وسط آسمان است و داراى فرزند شوید شیطان تا زمان پیرى او باو نزدیک نگردد و مدیریّت دیگران را کند و خداوند او را سلامتى در دین و دنیا عطا فرماید یا على اگر کامیابیت از او در شب جمعه باشد و فرزندى بیاید آن فرزند خطیب دهندار و خوش بیان شود. و اگر در روز جمعه مجامعت کنى بعد از نماز عصر و فرزند نصیبتان شود او مردى مشهور و معروف و دانشمند شود. و اگر در شب جمعه بعد از نماز عشا مجامعت کنى امید است که اگر فرزند بهمرسد از ابدال و رجال الهى باشد إن شاء اللَّه تعالى.
یا على با همسرت در اوّل ساعت شب مقاربت مکن زیرا اگر فرزنددار شوید اطمینان نیست که ساحر نباشد و دنیا را بر آخرت ترجیح ندهد، یا على این سفارشات را بگوش بسپار چنان که من از جبرئیل بخاطر گرفتم.
- ۹۴/۰۷/۰۲