شگفتی های آفرینش
- شنبه مرداد ۲۴ ۱۳۹۴، ۰۸:۴۲ ق.ظ
- ۰ حرفهای شما
[حکمت محروم بودن عدّهاى از چشم و گوش و عقل]
اى مفضّل! در حال کسى که از داشتن دیده محروم است، اندیشه کن. بنگر که چگونه در کارش نارسایى پدید مىآید. این شخص قدمگاهش را نمىشناسد، مقابلش را نمىبیند، رنگها را از هم باز نمىشناسد، زشت و زیبا را تفاوت نمىدهد. اگر ناگاه بر گودالى مشرف شود آن را نمىبیند، اگر دشمنى به او هجوم برد نمىشناسدش. بدرستى توان کتابت و تجارت و صیاغت (زرگرى، ریختهگرى) ندارد. تا جایى که اگر از ذهن و اندیشه برخوردار نباشد همانند یک سنگ در حال سقوط است.
همچنین کسى که نمىشنود، نارسایى بسیار در کارش پدید مىآید. روح و لذت مخاطبه (گفت و شنود) و محاوره را از دست مىدهد، از نغمههاى دلربا و الحان راحت افزا محروم است، براى مردم گفتگو با او بسیار دشوار و ملالآور مىشود. مانند یک غایب و مرده بدرستى از اخبار مردم دیگر آگاه نمىشود در حالى که همه چیز را مشاهده مىکند و زنده است.
امّا اگر عقل و اندیشه نداشته باشد، به حیوان مىماند و چه بسا بسیارى از مصالح حیوانات را نداند و نتواند [؛ زیرا حیوانات از سر غریزه کارهاى شگفتى مىکنند].
آیا نمىبینى که چگونه براى انسان اعضا، عقل و دیگر ویژگیها آفریده شد تا با نبود و یا ناقص بودن آنها دشوارى در کارش رخ ندهد و آفرینش او تمام و کامل باشد. چرا چنین شد؟ آیا این جز بیانگر خلقتى حکیمانه و عالمانه است؟
مفضّل مىگوید: عرض کردم: پس از چه روى برخى از مردم شمارى از این اعضا را ندارند و به خاطر آن در دشواریهایى که فرمودید مىافتند؟
فرمود: این امر گاه براى آن است که شخص مبتلا، تأدیب شود و نیز دیگران از آن، درس عبرت بگیرند. چنان که گاه پادشاهان مردم را به خاطر این اهداف تأدیب مىکنند. بىشک این اعمال آنان، گاه پسندیده و تدبیرى نیکوست.
همچنین کسانى که دچار این بلاها مىشوند اگر [بىشکیب نباشند و] خداى را سپاس گویند و به درگاهش انابه کنند، پس از مرگ از پاداش عظیم و بسیار بهرهمند مىگردند تا جایى که اگر پس از مرگ اختیار داشته باشند چنین مىخواهند که بار دیگر در بلاها درافتند و از پاداش و اجر الهى سود ببرند.
[چرا بلاها هم براى فاجر است و هم براى صالح؟]
گاه مردم گرفتار بلایى مىشوند که نیکوکار و بدکار را فرا مىگیرد، گاه نیز انسانهاى نیکوکار دچار مىشوند و بدکاران مىرهند. اینان مىگویند: این امر با تدبیر و حکمت نمىسازد پس چه دلیلى دارد؟
در پاسخ آنان باید گفت: اگر چه این بلاها گاه صالح و طالح را در بر مىگیرد امّا خداوند جلّ و علا سود هر دو را در آنها نهاده است؛ زیرا صالحان هنگامى که گرفتار مىشوند به یاد نیکیها و نعمات گذشته خداوند و پروردگار خویش مىافتند و پیشانى بر خاک مىنهند و او را سپاس مىگزارند و شکیبایى پیشه خود مىسازند. بدکاران و فاسدان نیز وقتى که گرفتار این بلاها مىشوند، قدرى شکسته مىشوند و از معصیت و فساد مىپرهیزند.
نیز نعمت و سلامتى هم به سود هر دو گروه است: صالحان از نیکویى و صالح بودن خود شادند و مسرور و با این نعمتها بر رغبت و شوقشان به سوى عمل صالح افزوده مىشود و فاجران و فاسدان نیز به رأفت و مهر خداوندگارشان پى مىبرند و در مىیابند که خداوند جلّ و علا بىآنکه آنان سزاوار مستحق باشند به آنان نعمت و سلامتى عطا فرموده است آنگاه این رأفت و گذشت الهى باعث مىگردد که این افراد هم نسبت به مردم رأفت ورزند و از آنان درگذرند.
ممکن است کسى بگوید: این که گفتید هنگامى است که بلاها در مال مردم بیفتد امّا چه مىگویید هنگامى که بلا در «جان» آنان بیفتد؛ مانند:
آتشسوزى، غرق شدن، سیل و زلزله که باعث مىگردد که جانشان را از دست بدهند؟
در پاسخ گفته مىشود: خداوند جلّ و علا در این هم خیر و صلاح هر دو گروه را نهاده است؛ زیرا صالحان از این سراى پیچیده در بلاها و سختیها راحت مىشوند [و به منزل نعمت و راحتى مىرسند] فاجران و فاسدان نیز اگر بر اثر این بلاها بمیرند از سویى باعث کاهش عذاب آخرت آنان است و از سوى دیگر باعث مىگردد که به فساد و فسق ادامه ندهند.
کوتاه سخن اینکه آفرینشگر والامرتبه، با حکمت و قدرت خود همه این امور را به سود و مصلحت همه مىگرداند. چنان که اگر توفان، درختى یا نخلى را از ریشه در آورد سازنده ماهر، آن را بر مىدارد و در جایهاى فراوان به کار مىگیرد.
تدبیرگر و حکیم عالم نیز چنین است. اگر بلاهاى جانى و مالى فرود آید همه را به سود و مصلحت همه مردم مىگرداند.
اگر بگوید: اصلا چرا واقع مىشوند؟
در پاسخ گفته مىشود: براى آنکه فاجران و فاسدان از سلامتى و راحتى در گناه و فسق و فجور بیشتر و گناهان افزونتر گرفتار نیایند و نیکوکاران نیز از تلاش و مجاهده [که لازمه آن تحمّل دشواریها و ناگواریهاست] باز نمانند. غالبا این دو حالت زمانى رخ مىنمایند که مردم در راحتى و وفور نعمت باشند و این بلاها آنان را از سقوط باز مىدارد و به آنچه سود و مصلحت آنان در آن است آگاه مىسازد.
اگر از این بلاها در امان و راحت باشند، در طغیان و معصیت فرو مىروند، چنان که مردم در آغاز چنین بودند و چنان در معصیت و فساد غرق شدند که به بلا و طوفان گرفتار گشتند تا زمین از لوث آنان پاکیزه شود.
نام کتاب: شگفتیهاى آفرینش( ترجمه توحید مفضل)
نویسنده: مفضل بن عمر
تاریخ وفات مؤلف: نیمه دوم قرن دوم
مترجم: میرزایى، نجف على
محقق / مصحح: ندارد
موضوع: کلام
زبان: فارسى
تعداد جلد: 1
ناشر: مؤسسه انتشارات هجرت
مکان چاپ: ایران؛ قم
سال چاپ: 1377 ش
نوبت چاپ: پنجم
- ۹۴/۰۵/۲۴