خدا ،فراموشی :: Global Village😊💕

Global Village😊💕

Our motto: All human's in the world are equal

Global Village😊💕

Our motto: All human's in the world are equal

Global Village😊💕

👈 هنگامی که در این وبلاگ حضور داری با خود صادق باش ، گوش ها ، چشم ها و لب های خود را لحظه ای از قید شیطان درون خود آزاد ساز !😉

خداوند حقیقت را می بیند اما صبر می کند ..... من عاشق خدایم هستم دعا کنید هر چه زودتر به عشقم برسم😘

گاهی انسان مطالب ساده و ابتدایی و تکراری را نیز به سادگی فراموش میکند ، پس لطفا فقط ببین !😉

در این وبلاگ پذیرفتن هیچ چیز اجباری نیست..... روزی یک نفر هم چشمهایش به دیدن یک کلمه قرآن روشن شود ، برای این بنده ی حقیر کافی ست... دیگر چیزی نمی خواهم😊


*بعد از نماز یادتون نره !سى و چهار مرتبه اَللّهُ اَکْبَرُ و سى و سه مرتبه اَلْحَمْدُلِلّهِ و سى و سه مرتبه سُبْحانَ اللّهِ بگوید و در بعضى روایات سُبْحانَ اللّهِ پیش از اَلْحَمْدُلِلّهِ وارد شده .*

تبلیغات
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۴ فروردين ۰۰، ۱۶:۰۲ - زیاده متابعین
    good luck
نویسندگان
پیوندها

خدا ،فراموشی

 
سید سعید لواسانی

عده‏ای از دوستان مذهبی با دیدن جمله «کاش خدا می‏مرد» در دانشگاه، گفتند: خدایی که خیلی‏ها می‏پرستند، ولی در زندگی مؤثر نیست، مرده است و باید اعتقاد به خدای حیّ داشت. آیا این مطلب درست است؟


در رابطه با این پرسش، توجه به چند نکته لازم است:
1. احتمالاً این جمله از عبارت معروف نیچه گرفته شده است. جمله «خدا مرده است»1، اشاره به فراموشی خدا در جهان غرب دارد؛ اما تعبیر زیباتر و قرآنی آن، فراموشی خداوند یا خدا-فراموشی است.
بسیاری از ما انسان‏ها، خداوند را فراموش می‏کنیم و سعی می‏کنیم که زندگی خود را بر اساس عقل، احساس و تصمیم خود اداره کنیم. بنابراین، خدایی که در زندگی ما تأثیر نداشته باشد، گویی برای ما مرده است؛ البته خداوند زنده و پابرجاست؛ «الله لا اله الا هو الحی القیوم لا تأخذه سنة و لا نوم؛ خداست که معبودی جز او نیست، زنده و برپادارنده است نه خوابی سبک او را فرو می‏گیرد و نه خوابی‏گران».2 ولی ما انسان‏ها هستیم که خداوند را فراموش می‏کنیم و دچار شرک جلی (آشکار) چون مشرکان و یا شرک خفی (پنهان) چون بسیاری از خداباوران سست ایمان می‏شویم.
2. گفتیم که قرآن از فراموشی خدا سخن می‏گوید؛ «نسوا الله؛ خداوند را فراموش کردند»3 اما خدا-فراموشی دو پیامد تلخ دارد:
الف) خداوند نیز آنها را فراموش می‏کند؛ «فنسیهم؛ پس خداوند نیز فراموششان کرد»4 فراموشی خداوند، به معنای ترک عنایت به آنهاست؛ زیرا خداوند دچار فراموشی، سهو و نسیان نمی‏شود و این امور از صفات آفریده‏هاست؛ «و ما کان ربک نسیّاً؛ و پروردگارت هرگز فراموشکار نبوده است»5؛ بلکه منظور از فراموشی خداوند این است که خداوند آنها را ترک می‏کند و به خودشان وامی‏گذارد و این ترک، هم در دنیاست و هم در آخرت. از این رو، آنها استعداد دیدار خداوند را از دست می‏دهند و مانند توپی در جهان بی‏کران پرتاب می‏شوند که این، کیفری سخت است.
ب) دومین کیفر تلخ و سخت فراموش کردن خداوند، خودفراموشی است؛ «فأنساهم انفسهم؛ پس او - خداوند - آنها را دچار خودفراموشی کرد».6 انسانی که خداوند را فراموش کند و خداوند او را ترک کند و به خود واگذارد، خود را در وجود و حیات، موجودی مستقل می‏پندارد و تنها بر خود و علل مادی اعتماد و تکیه دارد و تنها از علل و اسباب ظاهری و حسی کمک می‏خواهد، از عوامل مادی می‏ترسد و برنامه زندگانی‏اش، تنها براساس مادیات استوار است. چنین انسانی بی‏هدف در جهان به سر می‏برد و همانند خاشاکی بر روی آب دریا با هر موجی - بی‏هدف - به سمتی روان می‏شود. در جهان امروز، واژگانی چون هیچ‏انگاری، بحران هویت، الیناسیون و از خودبیگانگی و جهان از خود بیگانه، واژگانی بسیار آشنا و ملموس هستند که همگی حکایت از فراموشی خدا و نتیجه تلخ آن یعنی خودفراموشی دارد.
پس عبارتی که ذکر شده، عبارتی طنزگونه است که در آن هشدارباشی به ما انسان‏هاست که خداوند را در زندگی خود فراموش کرده‏ایم، چنان که گویی خدایی وجود ندارد؛ اما خداوند وجود دارد و کیفر سخت فراموشی خداوند - خدا-فراموشی و خودفراموشی - به صورت طبیعی از دست دادن استعداد دیدار خداوند در قیامت است؛ «الذین اتخذوا دینهم لهواً و لعباً و غرّتهم الحیاة الدنیا فالیوم ننساهم کمانسوا لقاء یومهم هذا و ماکانوا بایاتنا یحجدون؛ کسانی که دین خود را سرگرمی و بازی پنداشتند و زندگی دنیا آنها را فریفت، پس همان گونه که آنان دیدار امروز خود در قیامت را از یاد بردند و آیات ما را انکار می‏کردند، ما هم امروز آنان را از یاد می‏بریم.»7
نتیجه آن که اگر منظور از آن چه از قول دوستان مذهبی در سؤال آمده، این است که خداپرستی باید همراه با یاد خدا و پیروی عملی از او باشد، سخن درستی است، اما تعبیر «مرگ خداوند یا «خدا می‏میرد»، تعابیر زیبایی نیستند و شایسته نیست درباره خداوند گفته شوند، بلکه بهتر است از تعبیر زیبای قرآنی «فراموشی خدا» استفاده شود.

پی‏نوشت‏

1. فریدریش نیجه، چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، ص 7.
2. بقره (2) آیه 255.
3. توبه (9) آیه 67؛ حشر(59) آیه 19.
4. توبه (9) آیه 67.
5. مریم (19) آیه 64.
6. حشر (59) آیه 19.
7. اعراف (7) آیه 51.
? ارسال کننده: مدیر سایت
? منبع: ماه نامه - پرسمان - 1383 - شماره 27، آذر

 

  • نجمه شفیعی

نظرات  (۰)

هیچکس حرفی نداره
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی