آثار ظهور :
- چهارشنبه شهریور ۴ ۱۳۹۴، ۰۵:۴۱ ق.ظ
- ۰ حرفهای شما
آثاری که در روایات برای قیام موعود آخر الزمان برشمرده شده است :
- ثروت ها به طور مساوی تقسیم می شود . هنگامی که به واسطه ظهور امام زمان علیه السلام دنیا پر از عدالت شود ، ثروت های جهان به طور مساوی تقسیم خواهند شد ؛ چنان چه امام محمد باقر علیه السلام فرمودند : وقتی قائم ما اهل بیت قیام کند ، ثروت ها را به طور مساوی تقسیم می کند و عدالت را در میان مردم پیاده می نماید .
- رضایت و خشنودی همگانی است . رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : ساکنان آسمان مردم زمین ، پرندگان هوا ، درندگان صحراها و ماهیان دریاها – همه و همه – از او خشنود خواهند شد .
- فقر و بی نوایی ریشه کن خواهد شد . در پرتو عدالت حضرت بقیة الله علیه السلام ، عموم مردم بی نیاز خواهند شد . چنان چه در حدیث آمده است : زمانی برای مردم پیش می آید که انسان صدقات از طلا را با خود برمی دارد ؛ تا آن ها را در راه خدا انفاق کند ، ولی نیازمندی را پیدا نمی کند که این صدقه را قبول نماید .
- همه مردم در امنیت به سر خواهند برد . چنان چه امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند : دشمنی از دل ها زدوده می شود ؛ درندگان و چهارپایان با یکدیگر سازش می کنند ، یک زن طبقی بر سر گذارده از عراق تا شام ( از شرق تا غرب ) تنها سفر می کند ، همه جا قدم بر سرزمین سبز و خرم می گذارد ، در حالی که درنده ای او را نمی آزارد و دچار ترس و وحشت نمی شود .
- برکات آسمانی نازل می شود . چنان چه در حدیث آمده است : زمین چیزی از بذرهای خود را نگه نمی دارد ، جز این که آن را بیرون می فرستد و آسمان چیزی از باران رحمتش را نگه نمی دارد جز این که سیل آسا بر بندگان خود فرو می ریزد .
- همگی در رفاه به سر می برند . رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : امت من در زمان حضرت مهدی علیه السلام آن چنان متنعم می شوند که هرگز چنین بهره مند نشده اند .
- زمین گنج های پنهان خود را آشکار می کند . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این زمینه می فرمایند : در آن زمان چهارپایان در امان هستند و درندگان با هم سازش می کنند . زمین پاره های جگرش ( گنج های پنهان و با ارزش خود ) را بیرون می ریزد .... پاره های جگر زمین ستون هایی از طلا و نقره است .
- دام ها و چهارپایان زیاد می شوند . چنان چه در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده است : مهدی علیه السلام خارج می شود ، خداوند باران رحمتش را می فرستد ، زمین گیاهش را می رویاند ، و دام در جهان زیاد می شود . او ثروت را به طور مساوی تقسیم می کند و امت اسلام بزرگ و شکوهمند می گردد .
- رفع مزاحمت ها و ایجاد آسایش برای عموم مردم است . چنان چه امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند : مهدی علیه السلام راه های اصلی را توسعه می دهد ، بالکن هایی را که به خارج جاده آمده و از دیگران سلب آزادی کرده است و ناودان هایی را که به کوچه ها می ریزد ، از بین می برد .
- پرده های ظلمت کنار می رود. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند : وقتی قائم ما قیام کند ، زمین به نور پروردگارش نورانی می شود ، و مردم از نور خورشید بی نیاز می شوند و شب و روز یکی می شوند و تاریکی از بین می رود.
- ایجاد برادری و مساوات میان انسان ها است . چنان چه امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند : هنگامی که قائم ما قیام کند ، دوران برادری و برابری فرا می رسد . در آن زمان یک مسلمان آن چه نیاز داشته باشد ، از جیب برادر مسلمانش برمی دارد و او مانع نمی شود .
آخر الزمان
« آخر الزمان » اصطلاحی است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا ، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت . در فرهنگ اسلامی ، هم دوران نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، تا وقوع قیامت را شامل می شود و هم در دوران غیبت و ظهور مهدی موعود علیه السلام را . در دوران معاصر ، عده ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل : مرحوم علامه طباطبایی ، استاد شهید مرتضی مطهری ، سید قطب و .... با اتکا به آیاتی از قرآن کریم ( اعراف : 138 ، انبیاء : 105 ، صافات : 171و172 ) استخلاف انسان در زمین ، فرمانروا شدن نیکوکاران زمین ( وراثت صالحان ) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل ، به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده اند و آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می دانند و به اعتقاد ایشان ، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان . چنین آینده ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به « حوادث واقعه » بنگرند ، بلکه با حالتی پر آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند . در چارچوب این برداشت ، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که او باید در آن ، حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده ی الهی ادامه دهد . در حالی که در کتب علمای متقدم همچون « کمال الدین » شیخ صدوق رحمة الله و « کتاب الغیبه » شیخ طوسی رحمة الله ، چنین تفسیری از تاریخ نبوده و تحولات آخرالزمان امری است غیر عادی که در آخرین بخش از زندگی نوع انسان واقع می گردد و به تحولات قبلی جامعه انسانی مربوط نمی شود .
شناخت آخرالزمان یا فرجام شناسی ( Eschatologie ) در ادیان یهود ، مسیحیت و زرتشتی نیز حائز اهمیت است . نگاهی به دردها و آلام بشر اندیشمند امروز و غربت او در زوال فطرت پاک آدمی ، چنین می نمایاند که در میان همه خواسته های ضد و نقیضش ، امروز یکی هست که همه در آن مشترکند ؛ همه اقوام و ملل یکصدا خواهان « آزادی » اند .
در احادیث بسیاری آمده است که حضرت مهدی علیه السلام در آخرالزمان ظاهر می شود . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برفراز منبر فرمود : « مهدی از عترت و اهل بیت من است . او در آخرالزمان ظهور می کند . » و نیز فرمود : « مژده باد شما را به ظهور مهدی که او در آخرالزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می آید و خداوند به وسیله او زمین را پر از قسط و عدل می نماید . »
امام باقر علیه السلام نیز می فرماید : « دولت ما آخرین دولت هاست .... .» پیامبر صلی الله علیه و آله دست ها را به سوی آسمان برافراشت و گفت : خداوندا ! برادرانم را به من بنمایان . یکی از اصحاب گفت : مگر ما برادران شما نیستیم ؟ فرمود : نه ، شما یاران من هستید . برادران من کسانی هستند در آخرالزمان می آیند و به من ندیده ایمان می آورند . خداوند آن ها را پیش از آن که از صلب پدران به رِحَم مادران در آیند ، با نام خود و پدرانشان به من معرفی نموده است که استقامت هر یک از آن ها در دین خود ، از کندن خارهای گَوَن در شب تاریک ، و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است . آن ها مشعل های هدایت هستند که خداوند آن ها را از فتنه های تیره و تار نجات می بخشد .
درباره فتن و حوادث آخرالزمان ، احادیث بی شماری از حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و حضرت ائمه علیهم السلام در کتب حدیث به ثبت رسیده است . مجموعه هایی از آن احادیث ، به صورت کتب مستقلی به نام « ملاحم » ، « الغیبة » و دیگر نام ها نگاشته شده است .
روایات معصومین علیهم السلام نشان می دهد :
- با سپری شدن این دوران ، بساط زندگی دنیوی برچیده و مرحله ای در نظام آفرینش آغاز می شود .
- آخرالزمان خود به دو مرحله کاملا متفاوت تقسیم می شود : دوران نخست که در آن انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی می رسد . دوران بعد ، عصر تحقق وعده های الهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می شود . کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریبا از سوی همه فرقه های بزرگ اسلامی پذیرفته شده است ، ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی علیه السلام و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد .
کتاب موعودنامه
- ۹۴/۰۶/۰۴